Overslaan en naar de inhoud gaan

Met deze tips kan je vallen voorkomen

Short description

Bij Armonea staat het geluk van onze residenten centraal. Dit houdt onder andere in dat ook de omgeving veilig dient te zijn, zodat dat iedereen zich zorgeloos kan verplaatsen. Zonder angst om te vallen.

Description

Daarom hebben we bij Armonea een reeks van acties en procedures ontwikkeld. Die moeten er mee voor zorgen dat onze residenten zich steeds beschermd en veilig voelen terwijl ze zich verplaatsen.

 

Onze expert op het gebied
Image
foto expert
Sonja Sommeryns
Expertise paragraphs
Expertise para title
Week van de Valpreventie
Expertise para desc

 

affiche

 

Tijdens de 'Week van de Valpreventie', meestal in de maand april,  staat de zorgsector stil bij een erg belangrijk aspect van de seniorenzorg: het vermijden van valincidenten. Die veroorzaken vooral bij senioren ernstige letsels, soms met een permanente daling van de levenskwaliteit tot gevolg.

In ons ander expertiseartikel lees je dat we door ons fixatiearme beleid extra inzetten op valpreventie. Uiteraard betekent dat dat de inrichting van onze woonzorgcentra en serviceflats, en de opleiding van onze verpleeg- en zorgkundigen, maximaal is afgestemd op het vermijden van valpartijen.

Maar of je nu in een seniorenvoorziening woont of thuis, ook jij als senior (of als familielid) kan zelf heel wat maatregelen nemen om incidenten te vermijden.

Expertise para title
Bang om te vallen? Volg dan deze valpreventietips voor senioren
Expertise para desc
1. Richt je woonplek slim in

In een goed rusthuis heb je als resident zo veel mogelijk vrijheid om zelf je kamer of flat in te richten, zodat je je er echt thuis voelt. Dus ook bij ons. Maar toch raden we je aan zuinig te zijn met extra meubels en accessoires. De rand van een tapijt, een te nauwe doorgang tussen twee meubels, die mooie maar helaas niet al te stabiele stoel waar je zo aan gehecht bent, … Het zijn stuk voor stuk gevaarlijke ‘struikelblokken’ en ‘valkuilen’. Woon je niet in een voorziening? Wees dan ook erg kritisch over de inrichting van je badkamer, een gladde ruimte waar doorgaans  veel valpartijen voorkomen.

2. Laat je zicht regelmatig controleren

Ben je nog goed te been? Is je woonst bovendien veilig ingericht? Dan kan er niks gebeuren, toch? Mis, want veel valincidenten zijn het gevolg van slecht zicht. Die leuning die toch wat verder was dan je dacht, die badrand die je lager had ingeschat: een verkeerde inschatting kan zware gevolgen hebben. Laat je ogen daarom regelmatig controleren. En vergeet niet dat ook de beste ogen niks zien met slecht licht. Zorg dus voor voldoende verlichting, vooral bij valavond.

3. Beweeg

Wie voldoende beweegt, heeft een veel betere lichaamsbeheersing en vooral sterkere botten en spieren. Je hoeft daarvoor echt geen gekke toeren uit te halen, een kleine wandeling in de tuin doet al wonderen. In een woonzorgcentrum heb je bovendien veel mogelijkheden op het vlak van kinesitherapie en tal van andere lichaamsoefeningen. Eén ding is zeker: stilzitten is niet de beste manier om niet te vallen, integendeel.

4. Gebruik de juiste hulpmiddelen

Als je beweegt, zorg er dan wel voor dat je dat veilig doet. Goed verzorgde voeten en het juiste schoeisel zijn daarbij uiteraard van groot belang. Maar voel je ook niet te trots om een wandelstok, een rollator of een ander geschikt hulpmiddel te gebruiken als je lichaam daar om vraagt.

5. Spring goed om met je medicatie

Duizeligheid, bloeddrukval, slaperigheid, verminderde alertheid, evenwichtsstoornissen: medicatie heeft tal van bijwerkingen die ernstige valincidenten kunnen veroorzaken. Raadpleeg dus regelmatig je arts en informeer hem of haar over de bijwerkingen die je zelf ondervindt. Neem je medicatie ook zo veel mogelijk in op het voorgeschreven moment.

6. Durf hulp te vragen

Ook al volg je de vorige tips nauwgezet, tegen overmoed is geen kruid gewassen. Op geluk staat geen leeftijd, maar het is wel belangrijk dat je je fysieke mogelijkheden goed inschat en hulp durft te vragen als iets een te groot risico lijkt. Ligt dat boek eigenlijk buiten je bereik? Wil je naar het toilet maar voel je je een beetje draaierig? Vraag dan aan iemand om je te helpen. En jaag je vooral nooit op, dat heb je toen je jong was al zoveel gedaan.

7. Plan indien nodig je toiletbezoeken

En als je je dan toch laat opjagen, is de kans groot dat een dringend toiletbezoek daar de oorzaak van is. Veel valpartijen gebeuren als gevolg daarvan. Door om de zoveel uur je wekker te zetten, in functie van je eigen toiletritme, voorkom je dat hoge nood je tot onvoorzichtigheid dwingt. En wanneer je toch de drang voelt opkomen, wacht dan niet tot het laatste nippertje om te gaan…

 

Uiteraard zijn bovenstaande tips niet volledig, en hangen de voornaamste risico’s en maatregelen af van de persoon en de situatie. Gezond verstand blijft de kern van een gezond leven. Ben je ’s ochtends vaak duizelig? Neem dan de tijd om rustig op te staan. Ben je ziek? Schakel een versnelling lager. Kan je niet goed tegen alcohol? Pas extra op met wat je drinkt.

 

De veiligste plek voor hulpbehoevende senioren is en blijft een woonzorgcentrum of serviceflat. Wil je weten hoe wij er alles aan doen om valincidenten te vermijden? Neem dan contact op met ons.

Info?